--<@Ahlan Wasahlan@>--

Monday, January 5, 2009

-warkah buat ayah-



Bismillahirrahmanirrahim..Ya Allah..ya Tuhanku Ampunkanlah dosa dosaku,dosa kedua ibubapaku,rahmatilah mereka dan kasihilah mereka seperti mana mereka mengasihiku dan memeliharaku sejak kukecil hingga dewasa…

Buatmu ayahanda tercinta..Salam mesra terindah kukirimkan,Salam mujahidah sesuci air telaga kauthar,.salam sayang yang harumnya bak kasturi, salam syahdu nyamannya sedingin embun pagi,.salam rindu sehangat mentari waktu dhuha,salam mujahadah serinya terpancar diwajah suci,salam penghormatan, kasih dan cinta yang tidak pernah pudar dalam setiap musim dan masa…

Ayah..
Hampir sebulan Iman berjauhan kembali denganmu..setiap kali mengingati ayah pasti airmata yang sudi jadi peneman iman..
Iman amat merindui ayah..
Ayah..
Iman minta maaf zahir dan batin dari hujung rambut ke hujung kaki atas segala kesalahan, kesilapan dan dosa yang Iman pada ayah selama ini…
Ayah..
Ayah sihat.?ayah..Iman rindu sangat kat ayah..ayah rindu kat Iman tak?
Ayah..
Iman ingat lagi..masa kecil2 dulu,ayah selalu tunaikan apa yang Iman minta..dari dulu sampai sekarang ayah masih beri apa2 yang Iman minta..terima kasih yang tak terhingga ayah..
Ayah..
Iman sedih sekarang tapi Iman tak tahu kenapa..ayah..Iman nak bagi tahu ayah sesuatu..lepas baca surat ni nanti ayah jangan menangis ye..
Ayah..
Iman bukan seorang anak yang baik..Iman banyak sakitkan hati ayah..setiap kali Iman balik mesti Iman gaduh dengan ayah kan..Iman tahu ayah mesti sedih dengan perangai Iman kan..
Ayah..
Iman memang seoarang anak yang degil..Iman minta maaf lagi sekali ayah..minta maaf ayah..ayah mesti sedih kan setiap kali Iman menjauhkan diri dengan ayah,melawan cakap ayah,taknak bercerita dengan ayah..mesti ayah terasa sangat kan..ayah..Iman minta maaf ayah..
Ayah..
Iman tahu Iman tak sepatutnya begitu dengan ayah,,Iman tak tahu kenapa Iman begitu marah dengan ayah..Iman tak sepatutnya buat macam tu pada ayah..semua tu sebab nafsu amarah Iman ayah..dan kerana diri Iman sendiri..macam yang Iman beritahu tadi,,Iman bukan seorang anak yang baik ayah..Iman memang tak selayaknya menjadi seperti mana yang ayah lihat pada Iman..zahirnya…
Ayah..
Cantik nama yang ayah bagi masa Iman dilahirkan..nurimansolehah nama yang Iman suka..tapi kan ayah..Iman tak solehah pada ayah..Iman bukan seorang anak yang baik..ayah..sekali lagi Iman minta maaf ya ayah..ayah..ayah doakan Iman supaya Iman jadi anak yang solehah seperti Fatimah Azzahra ya ayah..
Ayah..
Sebelum Iman balik..iman pernah kemalangan..tpi Alhamdulillah..Allah masih sayangkan Iman ayah..Allah masih bagi peluang untuk Iman hidup supaya Iman boleh minta maaf dan berbakti pada ayah..Iman bersyukur kerana Iman sempat jumpa ayah sebelum kita berpisah kembali..
Ayah..
Semasa kepulangan Iman yang ke-4…Iman masih belum memperbaiki diri Iman..walaupun Iman telah menyedari bahawa Iman tak boleh melawan ayah tapi Iman masih buat juga..Alhahmdulillah sampai saat itu Allah beri peluang lagi pada Iman..tapi iman dah sia-siakan peluang yang ada..
Ayah..
Kini kita berjauhan sekali lagi..Iman rindu sangat dengan ayah..Iman masih ingat saat saat Iman dirumah..saat ayah berbual dengan Iman, saat ayah bergurau dengan Iman, saat ayah memarahi Iman untuk kebaikan Iman dan saat ayah merajuk dengan Iman.. Ayah..ayah pernah kata sambil bergurau dengan Iman dan adik2..”Ooo semua tak nak teman papa ya..semua tak nak kawan dengan papa ya..”
Ayah..
Kata –kata itu amat menghiris hati Iman..tentunya hatimu lebih terluka saat kami semua tidak mesra dan berjauhan denganmu..Ayah..iman sayang ayah..tapi sayang Iman pada ayah tak pernah Iman lahirkan kan ayah....yang Iman buat pada ayah hanya menzahirkan tingkahlaku yang dapat ditafsirkan bahawa Iman benci ayah..
Ayah..
Maafkan Iman ya ayah..maafkan Iman sebagai anakmu..Iman sayang ayah kerana Allah dunia n akhirat..Ayah..surat ini sebagai pengganti diri Iman di kejauhan..mengukir pohonan kemaafan dan menyulam kasih sayang yang tak terhingga untuk ayah dihati..peluang yang Allah beri pada Iman supaya menyedari kesalahan Iman sehingga ke hari ini ,kini Iman tak kan biarkan..
Ayah..
Iman mohon maaf kerana lambat melafazkan pohonan maaf ,meluahkan rasa dan menuturkan sayang pada ayah..
Ayah..
Nanti bila Iman balik lagi..Ayah ambil Iman ya..Iman rindu dengan ayah..Iman nak bercerita banyak dengan ayah..ayah jangan lupa ya..Iman tahu Iman tak mampu balas apa yang ayah pernah beri pada Iman selama ini..Iman nak jadi anak yang solehah untuk ayah dan bonda..ayah doakan Iman berjaya dunia n akhirat ye..
Ayah..
Iman rasa sampai sini sahaja dulu ye.InsyaAllah...kalau Iman ada kesempatan waktu lagi nanti Iman tulis surat kat ayah lagi ye..Ayah jaga kesihatan ayah ya..Iman sayang ayah.Terima kasih ayah untuk segala-galanya..Semoga Allah memberkatimu..

Salam sayang dan rindu dari anakmu yang jauh..
nurimansolehah@iman

No comments:

Interesting..